Huid en nagelproblemen

Likdoorn

Een likdoorn, ook wel eksteroog of eelpit genoemd, is een sterke eeltvorming op een klein gebied van de huid.

Het is een misverstand te denken dat een likdoorn een wortel heeft. Een likdoorn groeit van buiten naar binnen. Dat wil zeggen dat het gevormde eelt door de druk van de schoen op een kleine ruimte naar binnen wordt gedrukt in een kegelvorm. Door de kegelvorm, met de punt naar binnen, doet de likdoorn pijn als men er op drukt. Hij drukt dan op een zenuw.

Een pedicure kan deze likdoorn verwijderen. Als er aan de oorzaak niets wordt gedaan, bijvoorbeeld door het model of type schoen te veranderen, is het logisch dat de likdoorn weer terugkomt.

Likdoorn voor

Likdoorn na

Schimmelnagels

SchimmelnagelsSchimmelnagels

Ook wel in de volksmond kalknagel genoemd. Een schimmelnagel is een sterk verdikte nagel, een witte- en/of geelachtige verkleuring en is besmet met een schimmelinfectie..

Wat kunt u eraan doen?

Een schimmelnagel gaat nooit spontaan over. Het zal eerder erger worden dan minder, wanneer men er niets aan doet. Doordat de nagel dikker wordt zal deze klachten gaan geven zoals druk, ingroeien en ontstekingen.

Vooral mensen met diabetes en reuma, adviseer ik om toch wat aan deze nagels wat te laten doen. Deze groep mensen is al vatbaarder voor infecties. Een schimmelnagel is echt niet alleen een cosmetisch probleem, maar kan zeker veel klachten gaan veroorzaken.

Ik kan deze nagel door middel van frezen dunner en glad maken, vooral om extra druk te vermijden op het nagelbed. Daarna wordt de nagel indien nodig nog geknipt en worden de nagelwallen drukvrij gelegd. Ook kan de nagel uitwendig behandeld worden met een tinctuur en spray.

Hiervoor zijn verschillende middelen in de handel. Laat u daarom goed adviseren. Bedenk ook dat een schimmelnagel langzaam begint, dus deze zal bij behandeling, ook weer langzaam verdwijnen.

Schimmels op de huid

Schimmels aan de voeten is één van de meest voorkomende problemen. Ook een vaak gehoorde kreet is zwemmerseczeem. Tekens van schimmel zijn: beslag tussen de tenen, rode uitslag rondom, verkleuring van de nagel en kloofjes die soms pijnlijk zijn en vaak jeuken.

Schimmel kan zowel tussen de tenen als de vingers als onder de nagels zitten. Schimmels houden van warme en vochtige plaatsen. Daarom komen ze ook vaak voor op de voet, ze verspreiden zich via besmette huidcellen en haartjes, en via vochtige omgevingen zoals het zwembad.

Hoe kan ik het voorkomen?

• De huid na het wassen goed droog deppen ( vooral tussen de tenen).
  • Draag ademende schoenen gemaakt van natuurlijke materialen, zoals leer.
  • Niet teveel zeep gebruiken, dit doodt de goede bacteriën.
  • Wanneer u nieuwe schoenen gaat kopen, trek dan altijd een sok aan die van u zelf is.
  • Zelfs bij het passen van schoenen kan men een schimmel oplopen.
  • Draag in openbare ruimtes altijd slippers, zwembad, sauna etc

Wat als u het hebt?

Gebruik een schimmeldodend middel. Raadpleeg uw arts/voetverzorger voor het juiste product en voorschrift. Als de infectie zich heeft uitgebreid naar andere plaatsen op het lichaam, raadpleeg dan zeker uw huisarts.

Ook kousen en schoenen moeten worden aangepakt, omdat dit de haarden kunnen zijn voor de schimmels om zich kunnen nestelen.

Een geruststelling tot slot

Na behandeling met het voorgeschreven geneesmiddel kan het zijn dat u in eerste instantie een beetje teleurgesteld bent. U ziet weinig resultaat. Dit komt doordat er tijd nodig is, voordat de aangetaste gele delen van de nagel helemaal uitgegroeid zijn. Vooral de nagels van de grote teen groeien slechts enkele millimeters per maand. Na enkele maanden geduld groeit er echter weer een gezonde nagel die u geen last of pijn meer bezorgt.

Ingroeiende nagels

Hoe ontstaan ingroeiende teennagels

De grootste risicofactoren is druk door slecht passende schoenen, het verkeerd ­ te kort – knippen van nagels en een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie. Zijwaartse druk van te smalle schoenen dwingt de nagelwal over de nagel heen. Bovenwaartse druk door schoenen met te weinig ruimte in hoogte voor de tenen, duwt de nagel dieper in het nagelbed.

Verkeerd knippen

Als de nagel te kort wordt geknipt geeft dat schijnbaar een verlichting vanwege drukvermindering. Maar meestal zijn dan de gevolgen erger dan de kwaal. Het zachte gedeelte van de teentop kan zich dan over de teennagel krullen, zodat het ingroeien weer opnieuw begint. Nagels hebben juist een beschermende werking voor de zachte teentoppen. Zij dienen altijd minimaal 1 millimeter uit te steken voorbij de teentoppen.

Behandeling

De pedicure heeft daartoe instrumenten en medicamenten en kan er voor zorgen dat de nagel optimaal glad wordt gemaakt en eventueel dunner gefreesd. Bovendien kan de pedicure er voor zorgen dat de nagel drukvrij komt te liggen. Verder zijn er diverse technieken voorhanden om herhaling van ingroeien te voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen

• knip teennagels altijd recht en niet te kort;
  • Knip nooit hoekjes van de teennagel rond af;
  • vijl ook de teennagels netjes glad zoals uw vingernagels;
  • draag schoenen die voldoende ruimte bieden aan de tenen, zowel in de breedte als in de hoogte
  • heeft u teennagels die de neiging hebben aan de zijkanten naar binnen te krullen, laat een pedicure u dan adviseren over de mogelijkheden om de nagelgroei te reguleren.

Niet wachten

Tenslotte adviseren wij u om niet te lang te wachten met een bezoek aan de pedicure na de eerste symptomen van een ingroeiende nagel. Dit om pijnlijke ontstekingen te voorkomen.

Eelt

Eelt aan de voeten als bescherming

Eelt is een natuurlijke reactie van de huid op extra druk. Een natuurlijke beschermlaag. Aan de voeten hebben we ook zo’n beschermlaag bijv. op de bal en onder de hiel, de plaatsen waarop wij staan de zgn. ‘drukpunten’.

Overtollig eelt aan de voeten

Bij veel mensen wordt deze beschermlaag te dik en gaat pijn doen bij het lopen. Dan hebben we te maken met overtollig eelt, vaak in combinatie met likdoorns (eeltpitten). Dit eelt kan door de pedicure deskundig worden terug gebracht tot de normale dikte en eventuele eeltpitten worden verwijderd.

Eelt door verkeerd schoeisel

Ook kan eelt ontstaan door de druk van de
schoen boven op de tenen op teentoppen,
met als gevolg pijnlijke likdoorns. Meestal is
dan de schoen de oorzaak, deze is te klein
of te nauw. Ook te wijde schoenen kunnen
eelt veroorzaken omdat er dan een constante
wrijving is tussen de huid en de schoen.
Goed passende schoenen zijn dus heel
belangrijk om extra eeltvorming te voorkomen.

Eelt voor

Eelt-voor-anney-veenhof

Eelt na

Eelt-na-anney-veenhof

Kloven

Kloven zijn plekken waar de huid ingescheurd is. Deze inscheuringen van enkele millimeters tot een centimeter lang zijn aan de oppervlakte breder dan in de diepte. Oorzaak is vaak een droge huid of juist een verweekte huid.

Waar komen kloven voor

Aan de hiel ontstaan kloven wanneer de huid extra droog is, meestal in combinatie met overmatige eeltvorming. Aan de tenen, door een verweekte huid.(zie schimmel)

Droge kloven aan de hiel

Een verminderde talgafscheiding en een beperkte transpiratievorming geeft vaak kloven aan de hiel. De elasticiteit van de huid is afgenomen en leidt daardoor tot scheurvorming. Door een voortdurende belasting kunnen de kloven dieper worden en daarbij gaan ontsteken of zelfs bloeden. In dit stadium een behoorlijk pijnlijke aandoening.

Wat doet de pedicure

Bij droge kloven wordt zoveel mogelijk overmatig eelt verwijderd, met name de randjes eelt van de kloven. Dit is belangrijk om het herstel van elasticiteit van de huid te bevorderen. Pas dan is genezing van droge kloven goed mogelijk.

Voetwratten

Een gewone voetwrat is een virusinfectie en lijkt vaak op een likdoorn. Voetwratten worden veroorzaakt door een virusaandoening. Op de voetzool zijn wratten door het lichaamsgewicht plat.

Wratten en likdoorns zijn vaak lastig te onderscheiden. Het verschil tussen een wrat en een likdoorn is dat een wrat bij zijdelingse druk, pijn doet en een likdoorn als men er bovenop drukt.

Voetwratten zijn zeer besmettelijk. De gewone wrat komt meestal voor op jongere leeftijd. Wratten verdwijnen op den duur vanzelf, hoewel dit soms jaren kan duren.

Niet behandelen

Daar er bij een voetwrat altijd sprake is van weefselwoekering, zal een pedicure niet eerder behandelen dan met toestemming van de huisarts. Er zijn diverse therapieën beschikbaar, maar bijna geen enkele therapie is afdoende.

Eerst naar de huisarts

Als u een voetwrat heeft, of denkt te hebben, adviseren wij u contact op te nemen met uw huisarts.

De pedicure

Ik kan het overtollige eelt verwijderen, waardoor de klachten verminderd worden. Eventueel kan de wrat drukvrij gelegd worden.

Blaren

Vooral in het begin van het seizoen treden blaren op, wanneer de huid enige tijd niet aan druk of wrijving was blootgesteld. Plak gevoelige huidgebieden af (tijdens trainingen en wedstrijden) met bijvoorbeeld Leukoplast (dus zonder verbandgaas). Om blaren te voorkomen moeten (sport)schoenen goed aansluiten. . Als u snel last heeft van blaren probeer dan beter passend schoeisel te vinden en smeer de plaatsen waar nog blaren dreigen te ontstaan in met vaseline.

Conditie voeten van sporters

Bij sporten is een goede conditie van de voeten van groot belang. Niet alleen bij voetbal en loopsporten maar bij alle sporten komt iedere verplaatsing voort vanuit de voeten door een samenspel van botten, spieren en zenuwen. Bij alle sporten worden de voeten extra belast.

Blessures

Om blessures te voorkomen is het van belang dat u de juiste sportschoenen draagt. Elke sport vraagt om een sportschoen die voldoet aan specifieke eisen.

De gevolgen van slecht passende sportschoenen kunnen o.a. zijn:

• ingescheurde, ingroeiende of blauwe nagels
  • kloofvorming aan de hielen
  • overmatig transpireren
  • blaren

Wat kan ik voor u betekenen?

De verzorging van gezonde of problematische nagels is dagelijks werk voor mij. Tevens verwijder ik overtollig eelt, likdoorns en behandel de ontstane kloven en geef advies over schoenkeuze en de persoonlijke verzorging van uw voeten.